دارایی با هزینه کردن کاهش می یابد و دانش با دهش فزونی می گیرد . [امام علی علیه السلام]
سایت خدماتی و هنری نایت اسکینابزار های وبلاگ نویسینمایشگر تاریخ به صورت فارسی
کل بازدیدها:----111808---
بازدید امروز: ----11-----
بازدید دیروز: ----10-----
هزاره

 
نویسنده: علی
شنبه 89/3/29 ساعت 11:8 صبح

 

ماه قشنگ رجب

 

یکی از الطاف خفیه ی الهی همین ماه های زیبای سال است؛ هر چند لحظه لحظه ی عمر ما مملو از زیبائی است، اگر ما دقت کنیم و آن را با گناه و اعمال نا شایست خراب نکنیم.

 

«با دوستان به یک جای بسیار سر سبز و با صفا می روید، اردوی تفریحی شمال، مناطق زیبای کشور و... همگی از حضور در آن مکان لذت می برند. دوستان خوب، پذیرائی خوب و برنامه های متنوع تفریحی و.... ناگهان به شما خبر می رسد که یکی از همراهان شما که از اول خوی سرکشی و نافرمانی داشت دچار حادثه شده.

 

با اینکه مسئول اردو به شما گفته بود از محل استقرارتان بیرون نروید و سمت جاده و رودخانه نروید، باز این فرد خاطی توجه نکرده و خود و دیگران را به دردسر انداخته، در برخورد با خودروی در حال گذر در دم جان داده، دیگران و راننده ی بی گناه را هم گرفتار بی احتیاطی خود کرده و اردوی زیبا بر همه تلخ و ناگوار شده»

 

خداوند برای ما اردوگاه هائی چون رجب، که نام نهری در بهشت است و شعبان و رمضان قرار داده که مملو از لذت و شادی است، به شرط آن که خوب از آن استفاده کنیم و قدر آن را بدانیم.

 

رجب ماه دعا و استغفار و نمازهای بسیار پر اثر است، کتاب مفاتیح الجنان در مورد اعمال ماه رجب موارد زیادی را یاد آور می شود، که از آغاز ماه با لیلة الرغائب و ایام البیض و میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و .... همراه است.

 

برخی از بزرگان تمام این ماه را روزه می گرفتند و برخی اکثر آن را، به نظر من با اینکه هوا گرم است و طاقت فرسا، ولی کسانی که کار سبک و داخل سایه دارند می توانند در این ایام روزه بگیرند، آثار زیادی برای روزه ی ماه رجب ثبت شده و آمادگی برای روزه ی ماه مبارک رمضان ایجاد می کند.

 

دوستی داشتم که اضافه وزن داشت و البته اضافه ایمان، هر سال سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گرفت، قاری قرآن بود، عضو نیروی محترم انتظامی شهر قزوین هم بود، یکی از قرّاء مطرح استان قزوین و چند سال بود که ازدواج کرده بود، هنوز بچه دار نشده بودند که در حین مأموریت در یک سانحه تصادف جان خود را از دست داد(مرحوم روح الله رمضانی) روحش شاد.

 

من نمی خواهم دستور العمل های مفاتیح را برای شما بنویسم، ما شاءالله خودتان سواد دارید، اگر روزه بدهکارید از این ایام استفاده کنید و هم ثواب ماه رجب را ببرید و هم دَین خود را ادا نمائید.(روزه ی استیجاری هم می شود گرفت)

 

روزه ی ایام البیض(سیزده، چهارده و پانزدهم ماه) جزو سفارش های اکید این ماه می باشد، اگر سفر نبودید و امکان داشت از دست ندهید.

 

یکی دیگر از اعمال مشهور این ماه «اعتکاف» است، البته اعتکاف مختص ماه رجب نیست، پیامبر(ص) علاوه بر ماه رجب در ماه رمضان هم اعتکاف می کرد.(سه روز روزه و در مسجد محل، عبادت کردن و...)

 

امیدوارم که خداوند به همه ی ما این توفیق را بدهد که از این فرصتهای پیش آمده نهایت بهره را ببریم و تا دیر نشده و توان خود را از دست نداده ایم، توشه ی خود را برداریم.

منبع:  http://purya.parsiblog.com/1507816.htm



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • گاه می رویـم تا برسیـم‎ ...
    [عناوین آرشیوشده]