دوست، کسی است که از ستم و تجاوزگری باز دارد و بر انجام دادن خوبی و نیکویی یاری کند . [امام علی علیه السلام]
سایت خدماتی و هنری نایت اسکینابزار های وبلاگ نویسینمایشگر تاریخ به صورت فارسی
کل بازدیدها:----111384---
بازدید امروز: ----12-----
بازدید دیروز: ----5-----
هزاره

 
نویسنده: علی
شنبه 89/3/29 ساعت 11:8 صبح

 

ماه قشنگ رجب

 

یکی از الطاف خفیه ی الهی همین ماه های زیبای سال است؛ هر چند لحظه لحظه ی عمر ما مملو از زیبائی است، اگر ما دقت کنیم و آن را با گناه و اعمال نا شایست خراب نکنیم.

 

«با دوستان به یک جای بسیار سر سبز و با صفا می روید، اردوی تفریحی شمال، مناطق زیبای کشور و... همگی از حضور در آن مکان لذت می برند. دوستان خوب، پذیرائی خوب و برنامه های متنوع تفریحی و.... ناگهان به شما خبر می رسد که یکی از همراهان شما که از اول خوی سرکشی و نافرمانی داشت دچار حادثه شده.

 

با اینکه مسئول اردو به شما گفته بود از محل استقرارتان بیرون نروید و سمت جاده و رودخانه نروید، باز این فرد خاطی توجه نکرده و خود و دیگران را به دردسر انداخته، در برخورد با خودروی در حال گذر در دم جان داده، دیگران و راننده ی بی گناه را هم گرفتار بی احتیاطی خود کرده و اردوی زیبا بر همه تلخ و ناگوار شده»

 

خداوند برای ما اردوگاه هائی چون رجب، که نام نهری در بهشت است و شعبان و رمضان قرار داده که مملو از لذت و شادی است، به شرط آن که خوب از آن استفاده کنیم و قدر آن را بدانیم.

 

رجب ماه دعا و استغفار و نمازهای بسیار پر اثر است، کتاب مفاتیح الجنان در مورد اعمال ماه رجب موارد زیادی را یاد آور می شود، که از آغاز ماه با لیلة الرغائب و ایام البیض و میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و .... همراه است.

 

برخی از بزرگان تمام این ماه را روزه می گرفتند و برخی اکثر آن را، به نظر من با اینکه هوا گرم است و طاقت فرسا، ولی کسانی که کار سبک و داخل سایه دارند می توانند در این ایام روزه بگیرند، آثار زیادی برای روزه ی ماه رجب ثبت شده و آمادگی برای روزه ی ماه مبارک رمضان ایجاد می کند.

 

دوستی داشتم که اضافه وزن داشت و البته اضافه ایمان، هر سال سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گرفت، قاری قرآن بود، عضو نیروی محترم انتظامی شهر قزوین هم بود، یکی از قرّاء مطرح استان قزوین و چند سال بود که ازدواج کرده بود، هنوز بچه دار نشده بودند که در حین مأموریت در یک سانحه تصادف جان خود را از دست داد(مرحوم روح الله رمضانی) روحش شاد.

 

من نمی خواهم دستور العمل های مفاتیح را برای شما بنویسم، ما شاءالله خودتان سواد دارید، اگر روزه بدهکارید از این ایام استفاده کنید و هم ثواب ماه رجب را ببرید و هم دَین خود را ادا نمائید.(روزه ی استیجاری هم می شود گرفت)

 

روزه ی ایام البیض(سیزده، چهارده و پانزدهم ماه) جزو سفارش های اکید این ماه می باشد، اگر سفر نبودید و امکان داشت از دست ندهید.

 

یکی دیگر از اعمال مشهور این ماه «اعتکاف» است، البته اعتکاف مختص ماه رجب نیست، پیامبر(ص) علاوه بر ماه رجب در ماه رمضان هم اعتکاف می کرد.(سه روز روزه و در مسجد محل، عبادت کردن و...)

 

امیدوارم که خداوند به همه ی ما این توفیق را بدهد که از این فرصتهای پیش آمده نهایت بهره را ببریم و تا دیر نشده و توان خود را از دست نداده ایم، توشه ی خود را برداریم.

منبع:  http://purya.parsiblog.com/1507816.htm



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: علی
    دوشنبه 89/3/24 ساعت 12:46 عصر

    من می‌‌توانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشته‌خو یا شیطان‌ صفت باشم ،
    من می توانم تو را دوست داشته یا ازتو متنفر باشم،
    من می‌توانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم،
    چرا که من یک انسانم، و این‌ها صفات انسانى است.
    و تو هم به یاد داشته باش:من نباید چیزى باشم که تو می‌خواهى ، من را خودم از خودم ساخته‌ام،
    تو را دیگرى باید برایت بسازد و تو هم به یاد داشته باش
    منى که من از خود ساخته‌ام، آمال من است،
    تویى که تو از من می سازى آرزوهایت و یا کمبودهایت هستند.
    لیاقت انسان‌ها کیفیت زندگى را تعیین می‌کند نه آرزوهایشان
    و من متعهد نیستم که چیزى باشم که تو می‌خواهى
    و تو هم می‌توانى انتخاب کنى که من را می‌خواهى یا نه
    ولى نمی‌توانى انتخاب کنى که از من چه می‌خواهى.
    می‌توانى دوستم داشته باشى همین گونه که هستم، و من هم.
    می‌توانى از من متنفر باشى بى‌هیچ دلیلى و من هم ،
    چرا که ما هر دو انسانیم.
    این جهان مملو از انسان‌هاست ،
    پس این جهان می‌تواند هر لحظه مالک احساسى جدید باشد.
    تو نمی‌توانى برایم به قضاوت بنشینى و حکمی صادر کنی و من هم،
    قضاوت و صدور حکم بر عهده نیروى ماورایى خداوندگار است.
    دوستانم مرا همین گونه پیدا می کنند و می‌ستایند،
    حسودان از من متنفرند ولى باز می‌ستایند،
    دشمنانم کمر به نابودیم بسته‌اند و همچنان می‌ستایندم،
    چرا که من اگر قابل ستایش نباشم نه دوستى خواهم داشت،
    نه حسودى و نه دشمنى و نه حتی رقیبى،
    من قابل ستایشم، و تو هم......
     

     

    یادت باشد اگر چشمت به این دست نوشته افتادبه خاطر بیاورى که آن‌هایى که هر روز می‌بینى و مراوده می‌کنى همه انسان هستند و داراى خصوصیات یک انسان، با نقابى متفاوت، اما همگى جایزالخطا.

    اگر انسان‌ها را از پشت نقاب‌هاى متفاوتشان شناختى،نامت را انسانى باهوش بگذار

    ای شاخه های خشک درختان انتظار، با دلی شکسته برایم دعا کنید.

    التماس دعا



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: علی
    سه شنبه 89/3/18 ساعت 1:34 عصر
    بسم الله
    بهشت زهرا یواش یواش شلوغ شده بود این ور اون ور چادر زده بودن پیکنیکی ها روشن ...برنج و خورشت در حال ابکش و جا افتادن بود...نمیدونم داستان چی بود ولی هر چی بود کسی گشنه نمیموند...
    سالگرد امام هم شده مثل 13 بدر..هر سال پر شکوه تر برگزار میشه...
    طرف اومد کنار ایستگاه صلواتی شربت گرفت داشت می رفت فوش خارو خاشاک داد به اول اخر بزرگان و رفت...
    اون یکی تو قبر های نزدیک حرم دست دختره مردمو گرفته داره میبره ....(احتمالا دنبال قبر میگشتن)
    میری تالار اندیشه...هن هن میکنی در میزنی بیرون نمیاد طرف...میاد بیرون باید مواظب باشی سوزن سرنگ تو پات نره...
    یه عده آدم میبینی دارن مثل سرعت نور میدوئن...یه خورده زوم میکنی میبینی دنبال یه بنده خدا کردن که داره ساندیس کیک میده...
    تو چمن بلوار بچه لوتی ها دارن ذغال میزارن تو گردون...
    یه عده ای هم هستن حالا واسه رفع تکلیف یه فاتحه هم میفرستن...فاتحه هم همونجا میشد بفرستی که...
    پس فردا بچه بزرگ میشه به بابا میگه یه بار دیگه یه بار دیگه...یه بار دیگه بریم حرم امام...اخه خیلی خوش میگذره...
    نماز میشه تموم میشه...و همچنان این داستان ادامه دارد تا وقتی داد بزنه راننده اوتوبوس بگه پیکنیک تموم شد...
    میگی نه میگم غلط کردی...
    اینم از این...
    تا تجدید میثاق آینده خدا بزرگ است...
    یا محمد و علی
    پرچم...چی بگم والا
    ذکر اخر فراموش نشه....


  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: علی
    پنج شنبه 89/3/13 ساعت 7:36 عصر

    اکثر ما در این عید به فکر خریدن هدیه برای مادر و همسرمان هستیم و شاید از چندین هفته قبل نیز به تنهایی و یا با برادر و خواهرمان برای آن روز برنامه ریزی کنیم که بسیار زیبا و ستودنی است اما...

     

    اما به نظر میرسد ما خود مولود و شخص متولد شده در این روز را اصلا مورد توجه قرار نداده ایم، اینکه فاطمه زهرا کیست و برای چه به دنیا آمد و برای چه جنگید و برای چه شهید شد؟؟

     

    مطمئنا اگر از ما بپرسند که فاطمه زهرا که بود و آیا شما ایشان را قبول دارید یا نه و آیا آن را پیشوای خود میدانید اکثر ما جواب مثبت خواهیم داد.

     

    اما اگر از ما بپرسند که چرا فلان کار را که با سیره و رهنمودهای فاطمه زهرا تطبیق ندارد انجام میدهی شاید باز هم اکثرا جوابی نداشته باشیم

     

    البته شاید من جوابی نداشته باشم... من نمیتوانم جواب بدهم که چرا به قرآن عمل نمیکنم در حالی که همه میدانیم فاطمه زهرا ما را بسیار به قرآن سفارش کرده است، با اگر بگویند چرا غیبت میکنی یا اینکه چرا در برخورد با دیگران صداقت نداری یا اینکه چرا وقتت را بیهوده تلف میکنی و از لحمظات با ارزش جوانی حداکثر استفاده را نمیکنی یا اینکه چرا با مادرت خوشرفتار نیستی و گاهی بر او عصبانی میشوی یا اینکه چرا در سر کارت کم کاری میکنی و با دیگران خوشرفتار نیستی یا اینکه چرا به فکر خانواده ات نیستی و عشق و محبت خود را نثارشان نمیکنی و یا اینکه چرا به فکر جامعه نیستی و دغدغه پیشرفت و تعالی جامعه ات را نداری یا اینکه چرا نمازت را سبک میشماری و با حضور قلب نماز نمیخوانی یا اینکه چرا در نوع پوشش خود آنچه را که مخالف با حضرت زهرا و قرآن است انجام میدهی و یا اینکه چرا در نوع زندگی و ازدواج اینقدر سختگیر هستی و با تجملات زیادی همه چیز را تباه میکنی یا اینکه چرا در مهمانیهایت اینقدر پرتکلف هستی به نحوی که باعث شده رفت و آمدها را کم کنی یا اینکه چرا در جامعه و یا در دانشگاه وقت و ذهن خود را صرف مسائل بی بنیان و بی نتیجه میکنی و ...

     

    واقعا مدت زیادی است که هرچه فکر میکنم و هرچه بیشتر میخوانم متعجبتر میشوم و به این مطلب پی میبرم که

    نه گذشته و نه حال اکثر ما تطابقی با فاطمه زهرا و اسلام ندارد

    شاید دلیل آن این باشد که برخی امور مانع فکر کردن ما میشود و یا اینکه چون از کودکی همه چیز و حتی اصول را نیز تقلید کرده ایم واقعا اطمینان به اسلام نداریم و در عین حال نیز چون نتوانسته ایم اصول عقلانی درستی را در روشی دیگر بیابیم در نتیجه همچنان بلاتکلیف مانده ایم

     

    اما من مطمئنم که این کار یک ضرر بزرگ دارد و آن اینکه ما خود را مسلمان مینامیم و نه مسیحی و نه یهودی و نه بودا و... و در عین حال ظرفیتهای دین را در جامعه شکوفا نمیکنیم و این در نهایت به عدم کارآیی دین تمام می شود؛ که در واقع مشکل از ماست. 

    من مطمئنم اگر در مورد همه چیز فکر کنیم و اصول مشخصی داشته باشیم جامعه ما نمونه خواهد شد آنگاه در آن جامعه عشق و محبت موج میزند، خانواده ها مستحکمتر و گرمتر میشود، نیروها و افکار در جهت صحیح هدایت میشود، همسران برای یکدیگر وفاداری و دلسوزی و ایثار میکنند و آنگاه

     

    دل فاطمه زهرا این برترین زن دنیا و این اسوه عشق و از خودگذشتگی و محبت نیز در سالروز تولدش شاد خواهد بود و از  ما راضی زیرا زندگیش به بار نشسته است

     

    به امید روزی که بتوانیم نتیجه عمل به تفکری را که خود قبول داریم به تمام جهانیان نشان دهیم

    عیدتان مبارک



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: علی
    چهارشنبه 89/3/12 ساعت 3:41 عصر

    اول از همه روز زن را برای تمام بانوان و روز مادر را به مادران مهربان تبریک عرض می کنم.

    حتما شنیده اید در فرهنگها و کشورهای مختلف روز خاصی از سال را به نام روز زن یا روز مادر اختصاص و نامگذاری می کنند.البته در کشور ما این دو در یک روز جمع شده است. و این را هم می دانید که روز زن در فرهنگ غرب 8 مارس است. البته ناگفته نماند قبلا در کشورهای مختلف اروپا روزهای جداگانه ای را روز زن می نامیدند ولی حالا همگی در 8 مارس به وحدت رسیده اند.

    برخی از ایرانی ها برای برگزاری مراسمات مختلف و زنانه در 8 مارس تلاش عجیبی می کنند و از عدم همراهی دیگران اعم از دولت و مردم می نالند و گلایه دارند ( البته مودبانه اش این است) من جمله از این می نالند که چرا روز زن در ایران بجای 8 مارس روز میلاد حضرت فاطمه (س) است.

    حال سخن این است اگر منظور شما پیگیری تعالی نقش زنان در جامعه است و مواردی از این قبیل ، چه فرق می کند چه روزی باشد. چرا دنبال روز زن به قول سایر فرهنگ ها و ادیان از قبیل زرتشت نمی روید؟ از طرفی اگر صادق هستید شما هم بیایید در کنار سایرین همین روز زن خودمان را گرامی بدارید.

    ولی مشکل کجاست؟ به نظر می رسد مشکل این است که چه کسی الگوی زنان است آیا زنانی که 8 مارس را رقم زده اند یا بانویی که به فرموده پیامبر و امام صادق سیدة النساء العالمین من الاولین و الآخرین است. انتخاب هر کدام ملزوماتی دارد که مشکل می آفریند. برخی ها جرات ندارند حرف قلبی خود را بزنند از 8 مارس دم می زنند. حضرت فاطمه فرمود: اگر از آنچه ما امر کردیم اطاعت کنی و از آنچه نهی کرده ایم دوری کنی همانا شیعه ما به حساب می آیی و به قول خودمان در این شرایط الگوی ما حضرت فاطمه (س) خواهد بود.

    منبع : www.lahezat.blogfa.com



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • گاه می رویـم تا برسیـم‎ ...
    [عناوین آرشیوشده]